Geachte heer Cruijff,

U hebt zich, blijkens uw column in de Telegraaf van maandag 15 november 2010, net zo zitten ergeren aan de wedstrijd van Ajax tegen AZ als ondergetekende. En volledig terecht! U hebt vorige week in uw column het voltallige Ajax-bestuur opgeroepen om op te stappen en deze week voegt u daar aan toe dat u graag wat meer oud-voetballers in de ledenraad zou zien omdat, en ik citeer ‘je met de kromme situatie [zit] dat de commissarissen en het bestuur geen topvoetbalachtergrond hebben, maar toch moeten beslissen wie er geschikt is om trainer of directeur te worden‘. En wederom de spijker op z’n kop!

U noemt zelfs namen: Marc Overmars, Tscheu La Ling, Edo Ophof, Peter Boeve en Keje Molenaar. Allemaal oud-eerste elftalvoetballers en bovendien gerespecteerde burgers. Maar toch kan het u niet zijn ontgaan dat er in bovenstaand lijstje één naam schittert door afwezigheid: de uwe?!

Waarom stapt u zelf niet in de ledenraad van Ajax? U bent tenslotte ere-lid en ik mag aannemen dat met u graag ziet komen met alle kennis die u in huis hebt? Of is het misschien dat u dit niet doet omdat u dan glashard door de mand valt? Dat de gespuide kennis en ideeën niks anders zijn dan theorie maar dat u in de praktijk het ook niet kan waarmaken?

Want laten we even eerlijk en oprecht zijn, na Barcelona (waar u terecht afscheid nam als succescoach/volksheld) hebt u langs de lijn bar weinig meer laten zien, niet waar? Niemand ontkent dat u een briljante voetballer was en dat u bij Barcelona geweldig werk hebt verricht. Maar op een of andere manier hebt u de laatste jaren alleen maar ideeën de wereld ingegooid zonder zelf actief hier mee aan de gang te gaan. Een ‘stuurman aan de wal’ zo u wilt. Terwijl u continue roept dat u een Ajax-hart heeft. U heeft het consequent over ‘mijn Ajax’. Dat roept toch het gevoel op van een succesvolle oud-voetballer met hart voor de club? Waarom dan passief blijven en alleen kritiek leveren vanaf de zijlijn?

Hierbij dus mijn oproep aan u: stap zelf in de ledenraad van Ajax en laat ziet dat u wel die visionair bent die u zegt dat u bent. Breng uw ideeën in de praktijk en leidt ons aller Ajax naar de dertigste landstitel en de derde ster!

Hoogachtend,

iJacob
Ajacied in hart en nieren

Jacob Fresco iJacob , ,