De review is volledig gebaseerd op de app voor Android-telefoons, aangezien ik niet de beschikking heb over een iPhone. Ik neem aan dat de werking en opties niet bijster veel verschilt tussen de twee versies. Als je de app opent, kom je direct terecht op de kaart. Als je een Premium-abonnement hebt, kan je hier direct kiezen voor een ander type kaart (3D, OSM, Nachtzicht, etc). Wil je een route gebruiken, direct vanaf je telefoon dan heb je hier ook de optie voor het openen van een .GPX of .KML-bestand.
Via ‘Mijn routes’ kan je de eerder via de browser aangemaakte routes selecteren. Je ziet dan een korte samenvatting van de route en eventueel de mogelijkheden om de route te downloaden en een smartwatch te koppelen (op Android wordt enkel Wear OS ondersteund) om zo de navigatie op je horloge te ontvangen. Die laatste optie heb ik niet geprobeerd omdat ik 1) geen WearOS-horloge heb en 2) mijn horloge gebruik om de route te tracken. Ik heb de app geprobeerd op een route van een kleine 30 kilometer en op wat kleine puntjes na, werkt het prima. De limitaties van de gratis variant kom je eigenlijk pas tegen als je langere routes (60+ kilometers) gaat rijden. Dan wordt het downloaden van de kaart en de GPS-tracking een dusdanige belasting op de batterij van je telefoon dat deze nog maar een uur of twee meegaat. Ik vind het overigens niet reëel om dit als minpunt van de app te beschouwen, aangezien een Google Maps hier net zo goed last van heeft. Mobiele data i.c.m. GPS-tracking heeft domweg een negatief effect op de accuduur van moderne telefoons. De app biedt een optie tot het offline opslaan van de route, inclusief de kaart en de navigatie, maar dat is een zgn. Premium-feature waar een abonnement voor nodig is. Nu is dit abonnement alleszins netjes geprijsd, dus een echte hobbel zou dit niet moeten zijn, zeker niet voor een fanatieke fietser die meerdere lange ritten per maand fietst. Dat gezegd hebbende; er zijn nog wel een aantal ‘echte’ minpunten in de app, die vooral de kop opsteken tijdens het rijden.