Review: Bikemap - Jouw Fietskaart & GPS Navigatie

Het waarom

Ik ben een recreatieve wielrenner die 1x per week een kortere of langere route wil rijden. Mijn tracking (route, hartslag, snelheid, etc.) wordt gedaan door de Garmin Vivoactive 3 op mijn linkerpols. Deze info gaat na afloop naar Garmin Connect en Strava.  Voor de kortere ritjes (tot 30 kilometer) heb ik mijn vaste rondjes, maar soms wil ik een langere rit rijden die ik nog (niet) (zo goed) ken.

Waar ben ik naar op zoek

Een app op mijn telefoon waarmee ik routes kan plannen en die mij tijdens mijn rit turn-by-turn-navigatie geeft, inclusief realtime info zoals (gemiddelde) snelheid en afgelegde afstand. De keuze voor een app en niet voor een dedicated fietscomputer (bv. van Garmin, Wahoo of Leyzine) is een bewuste, omdat ik de tracking al via mijn horloge (zie boven) doe. Aangezien we inmiddels op de rand van 2020 staan, laat ik de ouderwetse pen-en-papieren-kaart-in-houder voor wat het is (hoewel dat verder natuurlijk prima werkt). 

Eerste bevindingen

Digitale routerplanners, specifiek bedoeld voor de fiets, zijn er niet zo heel veel. Apps die je route tracken en bijbehorende data opslaan zijn er in overvloed, variërend van zeer gedetailleerd en goed tot matig en zelfs domweg slecht. Echte routeplanners, inclusief turn-by-turn navigatie zijn er zeer beperkt. BikeMap springt er uit door de opties die je (al dan niet betaald) tot je beschikking hebt. Het principe achter BikeMap is niet anders dan die van andere apps in deze categorie; je moet een (gratis) account aanmaken op de website, om daar vervolgens fietsroutes te maken. Met het account log je in op de app en kan je de eerder aangemaakte routers gebruiken. Inclusief turn-by-turn navigatie.  Een route plannen kan ook vanuit de app zelf, maar dan heb je minder aanpassingsmogelijkheded dan op de website. 

Website: bikemap.net

Mijn grootste irritatiepunt met de webinterface is de inconsequentie als het gaat om plaatsnamen. In veel gevallen levert zoeken op een adres niet het gewenste resultaat, totdat je de plaatsnaam er achter tikt. Ook bestaat ‘Den Haag’ niet, althans niet in de Nederlandse spelling. Zoeken op een specifieke straatnaam in Venhuizen levert de straatnaam op in Drechterland. Nu zijn Venhuizen en Drechterland voor een randstedelijke wielrenner een en hetzelfde, maar het is wel verwarrend. Een plaatsnaam als Zoetermeer komt pas te voorschijn als je hem volledig intikt. ‘Zoeter’ toont een aantal opties, maar niet Zoetermeer. 
 
Nadat je op ‘Save route’ hebt gedrukt, krijg je de mogelijkheid om je route aan te passen door een of meerdere waypoints te verslepen. Dit levert vaak ‘ineens’ rare lussen in de route op die je dan vervolgens ook weer apart moet oplossen. De kant-en-klare route tussen en/of via een aantal punten is vrijwel altijd prima, maar zodra je gaat schuiven met waypoints, komen er kinkjes in de kabel (of lusjes in de route). Waarom dit gebeurd, is me op dit moment niet bekend. Het betekent wel dat je de route goed moet nakijken als je hem hebt aangepast. Is de route helemaal klaar, dan kan je hem een naam geven en opslaan. Vanaf dat moment is de route ook te benaderen via de app op je telefoon. Dat laatste kan echter even duren, want het doorrekenen en klaarzetten van de route duurt bij langere routes (75+ kilometers) irritant lang. Even snel een route plannen voordat je op de fiets stapt, is er dus niet bij. 

Android app

De review is volledig gebaseerd op de app voor Android-telefoons, aangezien ik niet de beschikking heb over een iPhone. Ik neem aan dat de werking en opties niet bijster veel verschilt tussen de twee versies. Als je de app opent, kom je direct terecht op de kaart. Als je een Premium-abonnement hebt, kan je hier direct kiezen voor een ander type kaart (3D, OSM, Nachtzicht, etc). Wil je een route gebruiken, direct vanaf je telefoon dan heb je hier ook de optie voor het openen van een .GPX of .KML-bestand.

Via ‘Mijn routes’ kan je de eerder via de browser aangemaakte routes selecteren. Je ziet dan een korte samenvatting van de route en eventueel de mogelijkheden om de route te downloaden en een smartwatch te koppelen (op Android wordt enkel Wear OS ondersteund) om zo de navigatie op je horloge te ontvangen. Die laatste optie heb ik niet geprobeerd omdat ik 1) geen WearOS-horloge heb en 2) mijn horloge gebruik om de route te tracken. Ik heb de app geprobeerd op een route van een kleine 30 kilometer en op wat kleine puntjes na, werkt het prima. De limitaties van de gratis variant kom je eigenlijk pas tegen als je langere routes (60+ kilometers) gaat rijden. Dan wordt het downloaden van de kaart en de GPS-tracking een dusdanige belasting op de batterij van je telefoon dat deze nog maar een uur of twee meegaat. Ik vind het overigens niet reëel om dit als minpunt van de app te beschouwen, aangezien een Google Maps hier net zo goed last van heeft. Mobiele data i.c.m. GPS-tracking heeft domweg een negatief effect op de accuduur van moderne telefoons. De app biedt een optie tot het offline opslaan van de route, inclusief de kaart en de navigatie, maar dat is een zgn. Premium-feature waar een abonnement voor nodig is. Nu is dit abonnement alleszins netjes geprijsd, dus een echte hobbel zou dit niet moeten zijn, zeker niet voor een fanatieke fietser die meerdere lange ritten per maand fietst. Dat gezegd hebbende; er zijn nog wel een aantal ‘echte’ minpunten in de app, die vooral de kop opsteken tijdens het rijden.

 
 

De meest in het oog springende bug(?) is de brakke berekening van de waypoints. Meerdere malen bleek een ‘rechtaf-linksaf’-situatie een simpele knik in het fietspad te zijn. Op zich niet zo’n ramp als je je telefoon op je stuur of een out-front-mount hebt zitten, want dan heb je de kaart om op te kijken. Ga je echter volledig af op de spraaknavigatie, dan is dit behoorlijk verwarrend en potentieel gevaarlijk. Nog veel vervelender is de herberekening van de route als je daar van afwijkt. Zolang je de op de route blijft, werkt de app prima, maar moet je (gedwongen) van de route afwijken, bv. omdat een fietspad is afgesloten vanwege onderhoud, dan kan het zijn dat de app volledig in de stress raakt. Ook als je ‘herroutering inschakelen’ hebt aanstaan in de app, kan het zomaar zijn dat de app niet meer weet waar je bent en allerlei instructies gaat geven die elkaar tegenspreken. Het enige dat je dan kan doen is de route stoppen en opnieuw aanzetten. Daarna is de app weer even rustig, maar dat kan vrij snel weer veranderen bij het wederom afwijken van de route. Deze bug leverde me tijdens de testrit tenminste 2 kilometer extra aan afstand op.

Tijdens het rijden worden behalve de kaart ook de realtime snelheid, looptijd (ritduur) en de afgelegde afstand weergegeven. Heb je geen externe sensoren (hartslag, snelheid, cadans) gekoppeld, dan wordt alles berekend vanuit de GPS op de telefoon. BikeMap biedt de mogelijkheid om extra sensoren  te koppelen, maar uitsluitend via Bluetooth. Het populaire en hiervoor veel beter geschikte ANT+ protocol wordt helaas niet ondersteund. Voor mij persoonlijk geen gemis omdat mijn tracking via mijn Garmin Vivoactive 3 loopt, maar als je de ANT+ sensoren al op je fiets hebt zitten, is deze app eigenlijk niet zo handig. 

Premium

Omdat ik ben uitgegaan van de basisversie, heb ik de Premium-versie niet getest. Extra’s van Premium zijn o.a. het offline gebruik van kaarten, routes én stemnavigatie, het plannen van een route met inachtneming van het  fietstype (racefiets, mountainbike, e-bike, etc.) en ander kaarttypen, zoals 3D en nachtzicht kaarten. Zie onderaan de review voor de prijzen van een Premium-abonnement. 
 
Omdat ik ben uitgegaan van de basisversie, heb ik de Premium-versie niet getest. Extra’s van Premium zijn o.a. het offline gebruik van kaarten, routes én stemnavigatie, het plannen op fietstype (racefiets, mountainbike, etc.) en ander kaarttypen, zoals 3D en nachtzicht kaarten. Zie onderaan de review voor de prijzen van een Premium-abonnement. 

Voor- en nadelen

Voordelen

  • App werkt over het algemeen prima en is simpel in gebruik
  • Routes zijn gemakkelijk te plannen en volledig naar eigen smaak aanpasbaar
  • Geen losse fietscomputer nodig, gebruik gewoon je telefoon
  • Eigen routes via .GPX of .KML vanuit andere apps

Nadelen

  • De vele, overbodige, waypoints maken fietsen op enkel stemnavigatie eigenlijk onmogelijk
  • Herroutering werkt niet goed
  • Geen ondersteuning voor ANT+
  • Route berekenen in de website duurt (soms) irritant lang
  • Rare naamgeving van sommige steden in de routeplanner

Score

Prijzen Premium

Website
3/5
App
2.5/5
Gebruiksgemak
3/5
Navigatie
2.5/5
Opties
3/5
  • Per maand

    Probeer met een 3-trial-periode

    €4,90
  • Per kwartaal

    Bespaar 38%

    €9,00
  • Per jaar

    Bespaar 51%

    $29
  • Lifetime

    Geen beperkingen, ooit!

    €79

Conclusie

Ik vind het lastig om een conclusie te trekken, positief of negatief. Aan de ene kant zorgen de nadelen echt wel voor behoorlijke irritatie tijdens het rijden, maar aan de andere kant; hoeveel kan en mag je verwachten van een app die gratis te gebruiken is. Het gemis van ANT+ ondersteuning zal voor fanatieke fietsers een reden zijn om de app links te liggen, maar die zullen sowieso wel richting een fysieke fietscomputer van Garmin of Wahoo neigen. Voor de recreatieve wielrenner/sportieve fietser die zich goed bewust is van de voor- en nadelen, kan deze app echt wel van meerwaarde zijn. Of de app ook de prijs van een Premium-abonnement waard is, kan ik  (nog) niet zeggen. Ik ben hoe dan ook van plan om gebruik te maken van de drie dagen trial om de Premium features te testen. De conclusie daarvan zal worden toegevoegd aan dit review.
 
Voor nu is mijn conclusie dat de app precies doet wat je mag verwachten van een gratis app, niet meer en niet minder. Ik heb mijn ervaringen ook gedeeld met de ontwikkelaar, dus ik ben heel benieuwd of ik feedback krijg. Mocht die feedback komen, dan zal ik deze meenemen in de review.
Ontdek het op Google Play

Google Play en het logo van Google Play zijn handelsmerken van Google LLC.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Post Info
Woorden: 1874
Karakters: 22309
Plugin: WP-PostInfo